IR Nyelviskola 5. lecke – Egyéb szabályok, avagy hetente hányszor ehetünk ezt-meg-azt

Facebookpinterestlinkedin

Minden IR-es életében eljön a pont, amikor az alapvető szabályok (gyors, lassú, nem számolós, mikor, mennyi…) már egész jól összeálltak és megy már a napi tervezés. Ilyenkor jönnek aztán az “igenám”-ok, az apró kiegészítő szabályok…

Ilyenek például a szénhidrátok felszívódását gyorsító és lassító tényezők, de én ezek közé sorolom a “hányszor lehet krumplit, tésztát enni egy héten” és “mennyi bűnözés fér bele” című témákat is.

Kezdetben megjegyeztük, hogy mit tekintünk lassú CH-nak, azaz mi minden fogja kitenni a szénhidrát fogyasztásunk zömét, következő lépésben pedig megtanuljuk, hogy krumpli, tészta maximum hetente egyszer szerepelhet a menün. (Sőt, amikor én kezdtem, még süti is csak hetente egyszer volt engedélyezett.)
Ez először némi fejtörést okoz, aztán – mikor már azt is felmértük, hogy az amúgy nagyon jó zöldségköretekből mekkora adagot kéne megennünk a megfelelő CH bevitelhez és elkönyveltük, hogy ez mission impossible – megjelennek a különböző rizsek, bulgurok, kuszkuszok és társaik a konyhánkban. Majd előbb-utóbb felmerül a kérdés: de előbbi kettőt miért csak heti egyszer ehetjük (mikor tk kenyeret meg ehetünk minden nap)? Pláne ha az ember családra főz, és marad egy-egy adag… na azokkal mi legyen?

Az én válaszom erre az, hogy ez a “heti 1” szabály voltaképp egyetlen célt szolgál: hogy a kezdő életmódváltó elszakadjon végre a nem túl változatos krumpli-fehér rizs-tészta alapú étrendjétől, elkezdjen új alapanyagokat is kipróbálni és kicsit fantáziadúsabb menüt tervezni.

Jó esetben ugyanis ezzel a megkötéssel sikerül eljutni oda, hogy az ember elkezd változatosan enni. Gondoljunk bele: ha valaki reggel teljes kiőrlésű kenyeret reggelizik, tízóraira teljes kiőrlésű kekszet eszik, ebédel egy jó teljes kiőrlésű spagettit, uzsira egy kis IR-kompatibilis (teljes kiőrlésű) sütit választ, majd vacsorára megint egy teljes kiőrlésű szendvicset – akkor mit is evett egész nap? És ha ezt az egyszerűség kedvéért heti 3x is összehozza?Kicsit egyhangú, nem igaz?
Márpedig a kiegyensúlyozott étkezés “szabályai” IR-ben is élnek: a megfelelő szénhidrátfogyasztás csak egy része ennek. Ott vannak még a fehérjék, zsírok, rostok, vitaminok… Azt tudtátok, hogy ideális esetben naponta kb. 5 adag zöldséget és 2 adag gyümölcsöt kellene elfogyasztani? És bár sok vita tárgya a tejtermékek fogyasztása, alapból ezekből is napi 3 adag lenne ajánlott. Továbbá halak, hetente kétszer… és így tovább. Igazság szerint, ezt mind össze kellene egyeztetni az IR étrend szabályaival ahhoz, hogy jól működjön a dolog. Ezek a megszorítások tehát leginkább ezt lennének hivatottak szolgálni.
Aztán persze rossz esetben az is megeshet, hogy minden nap basmati rizs lesz az ebéd, és tonna számra fogy kisétezésre a Gullón keksz, majd pár hónap után dögunalomba fullad az egész életmódváltósdi…

Szóval, én azt mondom, ezek a szabályok a kezdetekhez kellenek. Ha valaki ügyesen és változatosan tudja már összeállítani a menüt, és oda tud már figyelni nem csak a szénhidrátokra, de a többi szempontra is (változatosság, zöldség-gyümölcs, fehérje, kalóriák…) – akkor az ég egy adta világon semmi nem fog történni, ha kicsit nagyobb adag krumpli sikeredett, és másnap is azt eszi. Ez igazán nem az a “bűnözés” kategória, amitől felborulna a rendszer.

Azért tegyük hozzá, hogy az ilyen jellegű lazításokba is jobb csak akkor belefogni, ha már flottul mennek a dolgok. És csak addig, amíg meg tudunk állni egy-egy alkalomnál, és nem csúszunk át az egész étrend “ellazázásba”. Elvégre nem az orvosunk/dietetikusunk kedvéért váltunk életmódot, nem velük, hanem saját magunkkal szúrunk ki, ha elcsaljuk az étrendet – szóval nem érdemes úgy belevágni, hogy már az elején a kiskapukat fürkésszük.

Photo credit: UnitedSoybeanBoard via VisualHunt.com / CC BY

Facebookpinterestlinkedin

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük